Szkola Podstawowa Nr 1 w Mońkach im. Jana Pawła II

WYPRAWA DO TRZECH STOLIC

W 21 24. maja 2013 roku odbyła się szkolna wycieczka uczniów SP 1 MOŃKI do Biskupina, Gniezna, Poznania i Berlina.
Wyjazd zaczął się bardzo wcześnie bo o 4.30. Po sprawdzeniu przez patrol policyjny stanu technicznego pojazdu i trzeźwości kierowcy mogliśmy pakować walizki do samochodu. Krótkie pożegnanie z rodzicami, oczywiście bez łez i już byliśmy w drodze. Pierwszym celem naszej wyprawy był Biskupin. Muzeum Archeologiczne które zwiedzaliśmy odkryte zostało w 1933 roku przez Walentego Szwajcera nauczyciela wiejskiej szkoły w Biskupinie. Zrekonstruowany gród jest wyjątkowo cennym miejscem historycznym. Pracownie rzemieślnicze, które zwiedzaliśmy dały nam pełny obraz i wiedzę jak ówczesna ludność produkowała potrzebne do życia codziennego przedmioty., jak była rozwinięta myśl konstrukcyjna budowli i dróg. Podczas zwiedzania zakładów kamieniarskich, brązowiarskich snycerskich i rzeźbiarskich młodzież mogła osobiście wykonać najbardziej proste czynności produkcyjne, co dla wielu z nich stało się niemożliwe. Najważniejszym jednak punktem pobytu w muzeum był zakup pamiątek. Do autokaru wsiedliśmy wyposażeni w łuki, nunczaka, krzemienie i rzemyki.
Następnie przejechaliśmy do Gniezna (pierwszej stolicy podczas naszej wyprawy) by zwiedzić gotycki kościół katedralny pw. Wniebowzięcia NMP. Początki katedry sięgają końca IX wieku. W Kruchcie południowej znajdują się wykonane z brązu, a pochodzące z ok. 1175 roku Drzwi Gnieźnieńskie przedstawiające życie i śmierć Św. Wojciecha. Po krótkiej lekcji historii był czas na kilka fotografii i ruszyliśmy do Poznania na nocleg. W schronisku czekała na nas gorąca obiadokolacja. Po tak ciężkim dniu udaliśmy się na spoczynek. Sen w niektórych pokojach przyszedł bardzo późno bo około 2.00 w nocy.
Drugiego dnia zwiedzaliśmy kolejną stolicę, tym razem ,stolicę Wielkopolski czyli Poznań. Pierwszym i jak się później okazało jednym z najciekawszych punktów był stadion Lecha Poznań. Arena Euro 2012 wygląda bardzo okazale. Mieliśmy możliwość zwiedzić najciekawsze i zarazem najważniejsze pomieszczenia stadionowe. Tak więc byliśmy w sali konferencyjnej, w pomieszczeniach vipowskich, w pomieszczeniach dla dziennikarzy i komentatorów w szatni i na płycie stadionu. Mieliśmy tez możliwość zasiąść na ławce trenerskiej. Zwiedzanie zakończyło się wizytą w klubowym sklepie z gadżetami Lecha Poznań. Swoją droga nie wiedziałem, że jest wśród naszych uczniów tylu sympatyków poznańskiej drużyny.
Kolejnym miejscem zwiedzania był rynek Starego Miasta ze znanymi wszystkim Koziołkami, które codziennie godz. 12.00 bodą się w oknie poznańskiego Ratusza. Następnie udaliśmy się do Katedry Św. Piotr i Pawła położonej na wyspie Ostrów Tumski, która sięga samych początków chrześcijaństwa w Polsce pochodzi ona bowiem z II poł. X wieku. Następnie zwiedziliśmy kościół farny, zamek Przemysła. Nie lada atrakcją był godzinny przejazd po Poznaniu niemal 60-letnim zabytkowym tramwajem.
Czwartek był dla wielu uczniów dniem wyjątkowym gdyż tego dnia zaplanowany był wyjazd do stolicy Niemiec Berlina (trzecia stolica podczas naszej wyprawy). Kilkunastu uczniów tego właśnie dnia po raz pierwszy przekroczyło granice naszego państwa. Do stolicy Brandenburgii pojechaliśmy nowoczesnymi polskimi i niemieckimi autostradami. Zwiedzanie zaczęliśmy od Muzeum Pergamońskiego, w którym zrekonstruowano Wielki Ołtarz Zeusa. Znajduje się tu również starożytna architektura ze znaną bramą Isztar. W jednym budynku muzeum podziwiać możemy zbiory Sztuki Starożytnej, pochodzące z Azji Mniejszej i Sztukę Islamską. Przyswojenie wiedzy przyszło nam łatwo, gdyż korzystaliśmy z elektronicznych przewodników w języku polskim. Innym ciekawym miejscem odwiedzonym przez nas była Kopuła Bundestagu. Wejścia do parlamentu niemieckiego strzegą specjalne służby. Każdy z nas poddany był wnikliwej kontroli i musiał przejść przez bramkę wykrywającą metale. Kopuła parlamentu ma kulisty kształt i jest wykonana ze szkła. Podziwialiśmy więc panoramę i architekturę niemieckiej stolicy. Ponadto zwiedziliśmy Alexander Platz, Unter den Linden, Poczdamer Platz i Bramę Brandenburską. Widzieliśmy resztki muru , który dzielił Berlin zachodni od wschodniego i jedne z najnowocześniejszych budynków w Berlinie,a mianowicie Sony Center. Był oczywiście czas wolny na zakup pamiątek i lodów oraz zrobieni kilku pamiątkowych zdjęć. Młodzież zgodnie uznała, że nauka języków obcych jest bardzo przydatna. Większość jednak konwersacji z ekspedientami odbywała się jednak w myśl przysłowia: „szprechen w dechen, a reszta na migi”. Do Poznania wróciliśmy ok. 21.00 na gorącą obiadokolację. W schronisku czekała na nas ponadto grupa młodzieży z okolic Zielonej Góry. Integracja trwała do późnych godzin nocnych.
Ostatni dzień naszej wycieczki był nieco luźniejszy. Po śniadaniu zdaliśmy nasze pokoje i udaliśmy się do nowego poznańskiego ZOO., w którym są słonie, tygrysy, wielbłądy, różnego rodzaju ptaki, gady, płazy i ssaki. Dodatkową atrakcją była przejażdżka kolejką.
Po obiedzie ruszyliśmy w drogę do domu. Jak zwykle na naszych wycieczkach tak i teraz odbył się Quiz poświęcony wiedzy zdobytej podczas wyjazdu. Rywalizacja była bardzo zacięta i wyrównana, a pytania trudne i podchwytliwe. Śmiechu i dobrej zabawy nie brakowało. Wyłoniono trzech równorzędnych zwycięzców D Polińska, K. Wejs i P. Magnuszewski, za aktywny udział wyróżniono także trzy osoby : K. Milewską, S Malinowskiego i Ł. Łaniewskiego. Wśród nagród znalazły się pamiątki z wyjazdu, owoce, napoje oraz lody. Kilka minut po 22.00 byliśmy pod szkołą i gromkim DZIĘKUJEMY podziękowaliśmy rodzicom za możliwość uczestnictwa w wycieczce.
Wycieczka odbyła się przy wsparciu różnego rodzaju instytucji samorządowych i nie tylko. Szczególne podziękowania kieruję na ręce Pana Burmistrza Zbigniewa Karwowskiego, a także Pani Jolanty Molskiej z GKRPA za wsparcie finansowe. Starostwo Powiatowe przekazało na nasze ręce foldery, gadżety i koszulki promujące nasz region. W ramach podziękowania, a także promocji naszego miasta i powiatu, rozdaliśmy te wszystkie rzeczy przewodnikom i osobom, z którymi współpracowaliśmy podczas wyjazdu.
Opiekunami podczas wycieczki byli Pani D. Godlewska i Pan M. Klimowicz im również bardzo dziękuję za współpracę na piątej już wspólnej wycieczce. Kolejna wycieczka za rok. Wszystkich już teraz serdecznie zapraszam.
Tomasz Zdański
Galeria zdjęć

Autor: Admin :: 22:06 03.06.2013r.